PRAVO NA NAKNADU ZA EMITOVANJE I SAOPŠTAVANJE JAVNOSTI AUDIO-VIZUELNIH MUZIČKIH INTERPRETACIJA

Autori

  • Sanja M. Danković Stepanović Redovna profesorka, Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu

DOI:

https://doi.org/10.56461/SPZ_25107KJ

Ključne reči:

audio-vizuelna interpretacija, pravo emitovanja, pravo saopštavanja javnosti, interpretatorska naknada, kriterijum pretežnosti.

Apstrakt

Predmet ovog rada je analiza specifičnog modela zaštite prava na naknadu po osnovu (re)emitovanja i javnog saopštavanja muzičke interpretacije zabeležene u audio-vizuelnom formatu. Kako je reč o složenom dobru koje spaja dve komponente, najpre se istražuje osnovanost konstituisanja ovlašćenja na naknadu obe kategorije interpretatora, da bi zatim bilo analizirano pitanje postupka, odnosno stvarne nadležnosti za njegovo ostvarivanje. Cilj istraživanja je utvrđivanje domena zaštite kointerpretatorskih prava i kriterijuma koji bi opredelio model ubiranja naknade. Polazeći od načela pravne sigurnosti, pravičnosti i efikasnosti, u zaključnom delu rada dolazi se do principa ekstenzivnosti, a zatim i pravila pretežnosti sadržaja kao opredeljujućih.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Reference

Cvetković Đorđević, V. & Vuletić, V. 2022. O zastupanju u privatnom pravu. Strani pravni život, 3, pp. 477-490. https://doi.org/10.56461/SPZ_22308KJ

Czapracka, K. 2009. Intellectual Property and the Limits of Antitrust – A Comparative Study of US and EU Approaches. Edward Elgar. https://doi.org/10.4337/9781849803267

Difurk, N. 1982. Muzika. Beograd.

Gervais, D.J. 2010. Collective Management of Copyright: Theory and Practice in the Digital Age. In: Gervais, D.J. (ed.), Collective Management of Copyright and Related Rights. 2nd ed. Wolters Kluwer, pp. 1-28.

Goldstein, P. & Hugenholtz, P.B. 2010. International Copyright – Principles, Law, and Practice. 2nd ed. Oxford University Press.

Hasanbegović, J. 2006. Perelmanova pravna logika kao nova retorika. 2 izd. Beograd: Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu.

Idris, K. 2003. Intelektualna svojina – moćno sredstvo ekonomskog rasta. Beograd: Zavod za intelektualnu svojinu.

Ivanović, S. 2022. Građanskopravna zaštita subjektivnih prava intelektualne svojine. Istočno Sarajevo: Pravni fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.

Jelisavac Trošić, S. & Gordanić, J. 2023. Priznanje prava na pristup internetu kao samostalnog ljudskog prava – potencijali i prepreke. Strani pravni život, 3, pp. 375-394. https://doi.org/10.56461/SPZ_23301KJ

Korah, V. 2006. Intellectual Property Rights and the EC Competition Rules. Oxford/ Portland: Hart Publishing.

Lučić, S. 2017. Odgovornost vlasnika otvorene bežične mreže za povredu autorskog i srodnog prava. Pravo i privreda, 7-9, pp. 264-274.

Ljubojev, N. & Dukić Mijatović, M. 2018. Pravo interpretatora kao srodno pravo. Evropsko zakonodavstvo, 65, pp. 150-166.

McManis, C. 2000. Intellectual Property and Unfair Competition. St. Paul-Minn: West Group Publishing.

Marković, S. & Popović, D. 2020. Pravo intelektualne svojine. 8. izd. Beograd: Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu.

Marković, S. 2013. Kolektivno ostvarivanje autorskog i srodnih prava od monopola ka konkurenciji. Pravo i privreda, 4-6, pp. 633-652.

Ohly, A. 2018. A Fairness-Based Approach to Economic Rights. In: Hugenholtz, P.B. (ed.), Copyright Reconstructed: Information Law Series. Vol 7. Wolters Kluwer, pp. 83-120.

Passman, D. 2003. All You Need to Know about the Music Business. New York: Free Press.

Popović, D. 2012. Isključiva prava intelektualne svojine i slobodna konkurencija. Beograd: Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu.

Pavis, M. 2023. Sixty Years of International Performers’ Rights: Time for a Performers’ Copyright? In: Bosher, H. & Rosati, E. (eds.). Developments and Directions in International Property Law, Oxford University Press, pp. 243-256. https://doi.org/10.1093/oso/9780192864475.003.0015

Ricketson, S. & Ginsburg J. 2022. International Copyright and Neighbouring Rights: The Berne Convention and Beyond, 3rd ed. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198801986.001.0001

Schulenberg, R. 1999. Legal Aspects of the Music Industry. New York: Billboard Books.

Spasić, V. 2011. Autorska dela u digitalnom okruženju. Niš: Pravni fakultet Univerziteta u Nišu.

Stothers, C. 2007. Parallel Trade in Europe – Intellectual Property, Competition and Regulatory Law. Oxford and Portland: Hart Publishing.

Škoro, M. 2019. Glazba i autorsko pravo. Zagreb: Školska knjiga.

Quintais, J.P. 2017. Copyright in the Age of Online Access – Alternative Compensation Systems in EU Law. Wolters Kluwer.

Pravni izvori

Bernska konvencija za zaštitu književnih i umetničkih dela (1886, dopunjena 1896, izmenjena 1908, dopunjena 1914, izmenjena: 1928, 1948, 1967 i 1971) – Zakon o ratifikaciji Bernske konvencije za zaštitu književnih i umetničkih dela, Službeni list SFRJ, br. 14/1975 i Službeni list SFRJ – Međunarodni ugovori, br. 4/1986.

Direktiva (EU) 2019/790 Evropskog parlamenta i Veća o autorskom i srodnim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu i izmeni direktiva 96/9/EZ i 2001/29/EZ, Službeni list Evropske unije.

Direktiva 2014/26/EU Evropskog parlamenta i Veća o kolektivnom ostvarivanju autorskog i srodnih prava i izdavanju odobrenja za više državnih područja za prava na internetsko korišćenje muzičkih dela na unutrašnjem tržištu, 2014/26/EU, Službeni list Evropske unije.

Međunarodna konvencija o zaštiti umetnika izvođača, proizvođača fonograma i ustanova za radio-difuzuju Međunarodne organizacije rada, Organizacije UN za obrazovanje, nauku i kulturu i Međunarodne unije za zaštitu književnih i umetničkih dela (1961) – Zakon o potvrđivanju Međunarodne konvencije o zaštiti umetnika izvođača, proizvođača fonograma i ustanova za radio-difuzuju, Službeni list SRJ – Međunarodni ugovori, br. 13/2002.

Pekinški ugovor o audio-vizuelnim interpretacijama Svetske organizacije za intelektualnu svojinu (2012). Dostupno na: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pup_228.pdf.

Sporazum o trgovinskim aspektima prava intelektualne svojine Svetske trgovinske organizacije (1995). Dostupno na: https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/27-trips.pdf.

Ugovor o interpretacijama i fonogramima Svetske organizacije za intelektualnu svojinu (1996) – Zakon o potvrđivanju WIPO Ugovora o interpretacijama i fonogramima, Službeni list SRJ – Međunarodni ugovori, br. 13/2002.

Zakon o autorskom i srodnim pravima, Službeni list RS, br. 104/2009, 99/2011, 119/2012, 29/2016-US i 66/2019.

Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima Republike Hrvatske (2021). Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2021/10_111_1941.

Izvori sa interneta

https://www.aepo-artis.org/wp-content/uploads/2022/11/AEPO-ARTIS_Performers_Rights_Study_ 2022_digital.pdf, 8. 7. 2024.

##submission.downloads##

Objavljeno

08.04.2025

Broj časopisa

Sekcija

Članci